منتدي ليالي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اخر البنات المحترمات بقية الحلقة الاخيرة

اذهب الى الأسفل

اخر البنات المحترمات بقية الحلقة الاخيرة Empty اخر البنات المحترمات بقية الحلقة الاخيرة

مُساهمة  Admin السبت أغسطس 01, 2009 5:44 pm

منى:
هو شريف طيب والله يا سارة, بس هو يعني, ممل شوية , يعني هادي كده, انا مش
كده, يعني حتى لما بتعصب والاقيه بارد, دي بتبقى حاجة تحرق الدم.
سارة: يا ستي انتي جاية تشتكي من انه هادي, يعني الناس كلها تشتكي من ان جوزها مجنون او على طول بيزعق, انتي تشتكي انه مبيزعقش.
منى: بس انا مش طايقة كدة.
سارة:....طب انا....هسألك سؤال ,..وتجاوبيني بصراحة, انتي شايفة مثلا ان شريف احسن , ولا مثلا , مثلا يعني كنتي اتجوزتي احمد؟.
منى: إخيه, لا طبعا, احمد ايه وقرف ايه؟,
لا يا بنتي, دا شريف ربنا يخليه بجد, بني ادم محترم جدا, ومؤدب اوي,
بيحترمني قبل ما بيحبني, بيراعي ربنا فيا, قبل ما بيدور على حقوقه, دا جنة
يا بنتي, دا شريف على بروده وهدوئه دا كله, احمد زفت دا ميجيش فيه صباع,
دانا يا بنتي ربنا كان باليني فعلا, وانا الحمد لله ولا كنت اتمنى واحد
احسن ولا أأدب ولا اجدع من شريف, انا بتكلم بس معاكي في حاجة بتفقعني منه,
بس دا طبع مايعيبوش, لكن احمد , اعوذ بالله, دا بني ادم كان كله عيوب.
ضحكت سارة.
سارة: طب خلاص خلاص, مالك طلعتي فيا كده زي
الصاروخ, بالراحة, معلش انا عارفة ان السيرة هتنرفزك, بس كنت عايزة اعرف,
بس اهو, اديكي شفتي, لما انتي حبيتي تختاري لنفسك بني ادم, اختارتي غلط,
كل دا عشان مسبتيش نفسك لاختيار ربنا الي كاتبهولك, وحبيتي تتفزلكي,
وتقولي انا عايزة من دا يا حزومبل, لو كنتي صبرتي واستنيتي نصيبك, مكانش
دا كله حصل, ولا كنتي زعلتي ولا اتبهدلتي, ولا عيطتي واكتأبتي, كنتي حبيتي
شريف برضه, ماهو دا عامل زي المثل بتاع " لو صبر القاتل على المقتول كان
مات لوحده", لو كنتي صبرتي على رزقك كان بقى شريف برضه مش حد تاني, ولو
كنتي عرفتي ميت ولد.
منى: والله عندك حق, الحمد لله اني اتعلمت ,بس اتعلمت بعد ايه.
سارة: وبعدين دا كله ميجيش في ضحكة واحدة من بناتك ,ربنا يخليهملك, دا كان احمد دا جنك انتي وهما.
منى: الحمد لله يا سارة.
سارة: بس انتي فاكرة لما قلتيلي ان ثانية
المظلوم بسنة, وانا قلتلك ان ربنا قايل ولننصرنك ولو بعد حين, يمكن انتي
متشوفيش, ومتحسيش ان ربنا بينتقملك, وممكن كمان تكوني انتي نسيتي, ومبقتش
تفرق معاكي ربنا ينتقم منه او لا, بس ربنا عمره ما بينسى الي حصل فيكي,
يمهل ولا يهمل ,ولو بعد حين.
منى: قصدك ايه؟.
سارة: يعني شفتي في الاخر هو اتجوز ايه؟,
فوزية بتاعة نادي الصيد, انتي شفتي يا بنتي عاملة ازي, ولا طريقتها معاه
عاملة ازي, ما افتكرش ان فيه عقاب اكتر من كده من ربنا, يعني انتي نفسك
ولا حاسة بيه, بس هو اكيد مش مستريح ,وباين عليه كمان.
منى: يا ستي, والله ما يفرق معايا, ربنا
يهديه ويهديله مراته, دا ابنه زي العسل, ربنا يخليه يا رب, انا بس الي
مستغرباله, ازاي احمد اتمسح كده من دماغي بالشكل دا, على كل الذكريات الي
كانت لينا سوا, تصدقي بالله يا سارة انا مش فاكراه, ولا فاكراله حاجة.
ساره: مش قلتلك النسيان دا نعمة من ربنا, ودليل كمان على قبول التوبة ,ان ربنا بينسيكي الذنب نفسه عشان ميفضلش ينغص عليكي حياتك.
منى: والله يا سارة, شوفي انا مكنتش اعرف
شريف ولا هو يعرفني, وظروف خطوبتنا كانت عجيبة جدا, اني اشوفه في وقت هو
كان بيدور فيه على عروسة, وتطلع اخته زميلتي في الشغل, وتكون بتحكيله
عليا, وتقوله تعالى شوفها,وهو يقولها لأ انا عايز اشوف الي انا شفتها في
محطة السوبر جت, والي شكلها كذا ويطلعو الاتنين كانو بيتكلمو عليا انا, دي
حكمة ربنا بقى,وعلى قد ما كنت محتارة جدا في اول الجواز, الا انه دلوقتي
اهم حاجة في حياتي, صحيح حبي ليه هادي مش مجنون زي ما كنت بحب احمد, بس
نعمة الاستقرار والولاد دول بيخلو الحب حاجة تانية خالص, تحسي ان فيه
حاجات كتير اقوى بتربطك بالبني ادم دا, الي انتي مسئولة عنه ادام ربنا.
سارة: منا قلتلتك ومصدقتنيش, فاكرة لما
كنتي لسه مخطوبة لشريف, وانا جبت معاذ, وقلتلك سبحان الله انا حاسة اني
بقيت بحب مؤمن اكتر لما خلفت, قلتيلي دا كلام افلام , اديكي جربتي بنفسك.
منى: صدقتك والله, ان فعلا لما يبقى ربنا راضي بتفرق كتير.
سارة: ربنا يهنيكي يا منى يا حبيبتي مع
شريف, وتبطلي تدوريله على عيوب, عشان جوزك ربنا يخليهولك ابن حلال, ومفيش
حد مفيهوش عيوب, وعيوبه البسيطة دي ما تضركيش في حاجة.
منى: الحمد لله يا بنتي, دا شريف دا نعمة من ربنا, دنا المفروض انام واقوم احمد ربنا عليه.
وشعرت منى بالكلمات التي قالتها لسارة تتغلغل قلبها, فالتفتت تتأمل زوجها بشغف, فالتفت ينظر اليها.
شريف: فيه ايه يا حبيبتي؟, انتي مش مريحاني؟, مالك؟.
ابتسمت منى وهي لازالت مستندة برأسها الي مسند مقعدها.
منى: مفيش ياحبيبي, ببصلك.
شريف: ماهو دا الي قالقني.
منى: انت عارف يا شريف اني بحبك اوي.
نظر اليها مندهشا, ثم ضحك وهو يضع كفه على كفها في رقة.
شريف: وانا كمان يا حبيبتي, بموت فيكي, انتي والبنات.
منى: انا مبهذرش, ربنا يخليك ليا على طول.
شريف: وراكي وراكي, هتروحي مني فين يعني؟.
وقبل يدها في مزاح, فشعرت بسعادة عجيبة تغمرها, ربما
لو لم تر احمد هذا اليوم لما شعرت بقيمة النعمة التي هي فيها, ولما شعرت
بحبها لزوجها يطغا بهذا الشكل, ولا بقيمة حلاوة رضا الله عنها وعن
عائلتها, فنظرت الى ابنتيها في المقعد الخلفى للسيارة , وهما نائمتان,
وابتسمت, ثم عادت تمسك بيد زوجها في حب.

شريف: لا, احنا كده مش هنوصل البيت, هسوق ازاي, خلى الحنية دي لما نبقى نروح.
لم تغضب عليه لمزاحه معها, انما ابعدت يدها عن يده, وهي تبتسم, وعادت تنظر الى الطريق وهي تفكر.
م* الحمد لله يارب على جوزي وبناتي, والحمد لله على اني احسن من ناس كتير,
والحمد لله اني نسيت احمد, والحمد لله كمان على اني شفته النهاردة, انا
صحيح مكنتش فاهمة حكمتك في كل الي كان بيحصلي, بس انا دلوقتي فهمت كل
حاجة, وانا متمناش اكتر من الي انت كاتبهولي يا رب, لان اي حاجة بتعملها
بتكون خير ولو بعد ايه, بس احنا الي عندنا قصر نظر مبنبصش الا تحت رجلينا,
وانت يارب قاسملنا وكاتبلنا كل حاجة من بدري, واحنا الي قال ايه كنا
بنقاوح, لو كنت سلمت من الاول ان رزقي لن يأخذه غيري , فعلا كنت اتطمنت
ووفرت على نفسي حاجات كتير اوي حصلتلي, بس الحمد لله على كل حال
الحمــــــــد للـــــــــه

Admin
Admin

المساهمات : 204
تاريخ التسجيل : 27/07/2009

https://radio.roo7.biz

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى