اخر البنات المحترمات78
صفحة 1 من اصل 1
اخر البنات المحترمات78
الحلقه
78
78
لم تنم مني الليلة
السابقة لموعدها مع وائل, لم تستطع اغماض جفن, وسيطر عليها الذعر, رغم
محاولات سارة لطمأنتها, وافهامها ان الامر لا يعدو مجرد تجربة, وليس وعدا,
ولكنها تشعر بالالتزام نحو وائل, لو كان شخصا لا تعرفه, او لا يعرفه
اخوها, لكانت رفضته دون خوف, ولكنها شعرت بأن ذهابها, لن يجنبها الارتباط.
م*ياربي على الي بيحصلي, مكانش وائل دا عارف يستني طيب ,اشوف راسي من رجليا في موضوع احمد
انتي خايفة من ايه؟, انتي رايحة تنتحري ؟, دا عريس
ماهو دا الي انا خايفة منه
انتي لسه بتفكري في احمد, امال لو مكنتيش شفتيه بعينك مرتين ,كل مرة مع بنت مختلفة, كنتي عملتي ايه؟
انا بس خايفة اكون ظالماه , واتصرف على الاساس ده ,وبعدها اندم
هي مش سارة قالتلك محدش بياخد غير نصيبه؟, انتي قلقانة ليه؟
عشان انا لسه احمد في قلبي, ومش عارفة اخرجه, وخايفة من مؤمن موووت, لو عرف اني برفض عشانه
وانتي ايه يضمنك, ان احمد لسه عايزك زي منتي عايزاه؟
..........................
ردي
مفيش ضمان
وديل الكلب الي عمره ماهيتعدل ,له ضمان؟
لا........
طيب, مادام مافيش ضمان ومفيش اتصال بينكو, اتصرفي, شوفي وائل طريقه ايه
انا بفكر اتصل باحمد اسأله, او اسمع صوته حتى, ..........ياربي مش عارفة اعمل ايه
*********************
احمد: انا ابقي كداب لو قلتلك اني كنت واخد بالي منك زمان,انتي كنتي زيك زي رشا طبعا, بس انا دلوقتي مكنتش متخيل انك تحلوي في عنيا كدة.
نورا: بس انا نمرتك كانت معايا من زمان, وكنت مستنياك تاخد بالك مني, بس الي واخدة عقلك بقي.
احمد: قصدك مين يعني؟, منى؟؟.
نورا: هو كان فيه غيرها السنة دي؟, دانا حتى كنت مستغرباك, مش دا احمد الي اعرفه, ايمو الي كان بيعرف بالتلات بنات في الاسبوع.
احمد: مش اوي كدة.
نورا: لا, كان اوي كدة, بس بصراحة, انا بدأت اعجب بيك, لما رسيت على واحدة بس.
احمد: ياسلام؟, يعني مكنتش حلو زمان؟.
نورا: لأ طبعا يا ايمو, انت طول عمرك زي العسل , بس قصدي انك مش بتاع واحدة بس, الواحدة تخاف منك, لانك اكيد هتعرف عليها كذا بنت.
احمد: يعني فكرة الناس عني اتغيرت دلوقتي؟.
نورا: اه, لما كملت مع مني السنة ونص, الناس اتأكدت انك بني ادم طبيعي يعني.
أ*يعني دلوقتي البنات معجبين بيا اكتر؟
اهي حاجة استفدتها من حكاية مني بتاعتك دي
وبينما يتحدث, وجد اتصال على الهاتف , فنظر الي الرقم
وجد اسم منى, اندهش وشعر بالسعادة في نفس الوقت,هل تتصل به؟, ام الامر
مجرد خطأ ,فاعاد السماعة الي اذنه.
احمد: نونو, بصي, الشغل ع الويت, هقفل وابقي اكلمك تاني ,اوكي.
واغلق معها دون سلام, وتسمر امام اسم مني الذي لازال يظهر امامه, انها تطلبه حقا.
احمد: ألو,......منى؟.
منى: ايوة يا احمد, ازيك؟.
م*ياربي, ياتري الي بعمله دا صح ولا غلط؟
احمد:مالك؟,مال صوتك؟.
أ*شكلك معيطة
منى: عادي يا احمد, مفيش.
م* وائل متقدملي
احمد: اهي عادي دي يعني فيه حاجة, احكيلي ايه الي حصل؟.
أ*يا مني متقلقينيش حرام عليكي
منى: كنت مخنوقة شوية.
م*اقلك ولا اعمل ايه؟
احمد: من ايه؟.
أ*انتي رجعتي تشليني وانتي بتتكلمي تاني, انطقي
منى: اصل مؤمن,....جايبلي عريس,...وكدة يعني.
م*.....................
احمد: عريس؟؟؟؟.
أ*...............
منى:............
م*يارب استر
احمد: عريس مين؟, عريس ايه؟, انا مش فاهم, ودا وقته؟, انتي لسه صغيرة, ايه الاستهبال دا؟.
أ*اه بدأنا شغل البنات , انا جايلي عريس, تعالي اتصرف
اخرس بس اما اشوف ايه الحكاية
مني: منا قلت كدة والله, بس........
احمد: بس ايه وزفت ايه يا مني, بنات ايه دي الي بيجيلها عرسان في تانية كلية؟,انتي هتشتغلني, قوليلهم مش عايزة.
منى: منا مش عايزة فعلا.
احمد: طيب اتصرفي, اعملي حاجة.
منى: ااا...انت رأيك ايه؟.
احمد: رأيي ايه؟؟؟, انتي بتسأليني رأيي؟؟؟, هو انا واحدة صاحبتك يا مني, انا حبيبك, هيكون رأيي ايه؟.
انتبه احمد لزلة لسانه ولكن بعد ان قالها, وكذلك انتبهت مني, فصمتت تستوعب الكلمة.
م*بجد يا احمد احنا لسه حبايب؟
احمد: قصدي يعني....,الكلام دا مفيهوش اعمل ايه؟, انتي اصلا لسه صغيرة, ومينفعش يفكرولك في الحاجات دي دلوقتي.
قالت مني وهي تكاد تطير من الفرح.
منى: بجد يا احمد.
احمد: ايوة طبعا.
أ*ايوة , اشتغالات صافي, انا جايلي عريس والي يلحق الاول,امتي هتتقدم؟ ,واستلم يا معلم
ماهي البنت ساكتة اهي ماقالتش حاجة, هي بس بتعرفني
واشعرفك اصلا ان الموضوع بجد, مش يمكن يكون اشتغالة عشان تشوف ميتك ايه؟
لا, لا, مفتكرش مني تكدب, وتكدب ليه اصلا؟
طب اسألها كده يافالح ,مين العريس
احمد: صحيح, بيشتغل ايه العريس؟, ولا يطلع ايه اصلا؟.
م*ااااااه
منى: العريس,......العريس.
احمد: ايه يا مني ماتنطقي, هو ايه؟, ...حد انا اعرفه؟.
منى:.............
احمد: اوعي تقولي.....
منى:هو....هو وائل.
صاح احمد.
احمد: وائل يا مني ؟؟؟, وائل؟؟,وكنتي
بتسأليني لسه يا مني؟, ايه؟, كنتي ناوية تنزلي تقابليه ولا ايه؟, دانا كنت
اكسر رقبتك, انتي اتجنيتي, هو انا مش محذرك ميت مرة , كله الا وائل ده؟.
شعرت مني بالخوف وشرعت في البكاء.
منى: ممماهو.....ماهو انت مش فاهم, اصله بقي صاحب مؤمن و.........
احمد:كمان عرفتيه على مؤمن؟؟, دانتي مرتبة كل حاجة بقي, امال بتسأليني ليه يا ست مني؟.
منى: لا والله اقسم بالله, دول هما طلعو
يعرفو بعض, واتصاحبو وهو سأل مؤمن, وجه قالي, انا ماليش دعوة بيه خالص,
والله العظيم زي ماقلتلي.
هدا احمد امام دموع منى قليلا وزفر,ثم قال.
احمد: على العموم ملحوقة, انتي تقولي
لاخوكي مش عايزاه, لا تشوفيه ولا يشوفك,وتخلصي من الموضوع دا ,انا بقلك
اهه , انتي فاهمة؟, معادش الا وائل.
رشفت مني دموعها وهي تتمتم.
منى: حاضر.
احمد: ولو سمعت يا مني ,انك شفتي الواد دة ولا اتكلمتو, انتي حرة.
منى: حاضر.
احمد: يلا يا موني, روحي اغسلي وشك , وخدي بالك من نفسك, مش هطول عليكي عشان معملكيش مشاكل.
منى: حاضر, ماشي , سلام.
احمد: باي, قال وائل قال.
*********************
جلست مني قليلا في غرفتها تفكر, كيف ستفعلها ؟, كيف
ستخبر مؤمن بعدم رغبتها في رؤية وائل؟,انها تخاف منه, ومن احمد, تخاف
كليهما, وطغت تلك المشاعر على فرحتها بكلامها مع احمد ,وغيرته الواضحة
عليها.
مؤمن: ادخل.
دخلت مني ببطء,فالتفت مؤمن يتفحص وجهها.
مؤمن: انتي معيطة؟.
مسحت مني على عينيها المتورمتين وقالت.
منى: لا.
مؤمن: طب اعدي, مالك؟.
جلست مني تجمع كلماتها فبادرها قائلا.
مؤمن: موضوع وائل الي معيطك؟.
اومأت برأسها ايجابا ,وهي تنظر الي الارض.
مؤمن: مش عايزة تشوفيه؟.
هزت رأسها نفيا .
مؤمن: مش مستعدة, ولا خايفة؟.
ردت بصوت خفيض.
منى: الاتنين.
مؤمن: طيب , انتي مش قلتي انك رايحة تشوفي بس؟.
منى: انا مش مستعدة اشوف حتى, انا مش عايزة
, انت فاهم ؟, لسه مقفولة من المواضيع دي, مش عايزة, يعني, لو شفته دلوقتي
ممكن اكرهه حتى, وانا مش عايزة كدة, ولو رفضته, هيكرهني هو , انت فاهم, هو
برضه استاذي.
مؤمن: خلاص, خلاص, فهمت, من الاخر ,مش عايزة تروحي اصلا تشوفيه.
منى: اه.
زفر مؤمن وهو ينظر اليها مليا ,ثم قال.
مؤمن: ماشي يا منى, بلاش, انا هفهمه انك لسه صغيرة, وان لسه بدري, على اساس اني سألت بابا وقالي كدة.
رفعت عينيها اليه في سعادة.
منى: بجد يا مؤمن؟.
مؤمن: بجد.
قامت وقبلته وهي تقول.
منى: انت بجد مش كلام ,احسن اخ في الدنيا.
مؤمن: ياريت بس اكون بعمل لمصلحتك بجد
السابقة لموعدها مع وائل, لم تستطع اغماض جفن, وسيطر عليها الذعر, رغم
محاولات سارة لطمأنتها, وافهامها ان الامر لا يعدو مجرد تجربة, وليس وعدا,
ولكنها تشعر بالالتزام نحو وائل, لو كان شخصا لا تعرفه, او لا يعرفه
اخوها, لكانت رفضته دون خوف, ولكنها شعرت بأن ذهابها, لن يجنبها الارتباط.
م*ياربي على الي بيحصلي, مكانش وائل دا عارف يستني طيب ,اشوف راسي من رجليا في موضوع احمد
انتي خايفة من ايه؟, انتي رايحة تنتحري ؟, دا عريس
ماهو دا الي انا خايفة منه
انتي لسه بتفكري في احمد, امال لو مكنتيش شفتيه بعينك مرتين ,كل مرة مع بنت مختلفة, كنتي عملتي ايه؟
انا بس خايفة اكون ظالماه , واتصرف على الاساس ده ,وبعدها اندم
هي مش سارة قالتلك محدش بياخد غير نصيبه؟, انتي قلقانة ليه؟
عشان انا لسه احمد في قلبي, ومش عارفة اخرجه, وخايفة من مؤمن موووت, لو عرف اني برفض عشانه
وانتي ايه يضمنك, ان احمد لسه عايزك زي منتي عايزاه؟
..........................
ردي
مفيش ضمان
وديل الكلب الي عمره ماهيتعدل ,له ضمان؟
لا........
طيب, مادام مافيش ضمان ومفيش اتصال بينكو, اتصرفي, شوفي وائل طريقه ايه
انا بفكر اتصل باحمد اسأله, او اسمع صوته حتى, ..........ياربي مش عارفة اعمل ايه
*********************
احمد: انا ابقي كداب لو قلتلك اني كنت واخد بالي منك زمان,انتي كنتي زيك زي رشا طبعا, بس انا دلوقتي مكنتش متخيل انك تحلوي في عنيا كدة.
نورا: بس انا نمرتك كانت معايا من زمان, وكنت مستنياك تاخد بالك مني, بس الي واخدة عقلك بقي.
احمد: قصدك مين يعني؟, منى؟؟.
نورا: هو كان فيه غيرها السنة دي؟, دانا حتى كنت مستغرباك, مش دا احمد الي اعرفه, ايمو الي كان بيعرف بالتلات بنات في الاسبوع.
احمد: مش اوي كدة.
نورا: لا, كان اوي كدة, بس بصراحة, انا بدأت اعجب بيك, لما رسيت على واحدة بس.
احمد: ياسلام؟, يعني مكنتش حلو زمان؟.
نورا: لأ طبعا يا ايمو, انت طول عمرك زي العسل , بس قصدي انك مش بتاع واحدة بس, الواحدة تخاف منك, لانك اكيد هتعرف عليها كذا بنت.
احمد: يعني فكرة الناس عني اتغيرت دلوقتي؟.
نورا: اه, لما كملت مع مني السنة ونص, الناس اتأكدت انك بني ادم طبيعي يعني.
أ*يعني دلوقتي البنات معجبين بيا اكتر؟
اهي حاجة استفدتها من حكاية مني بتاعتك دي
وبينما يتحدث, وجد اتصال على الهاتف , فنظر الي الرقم
وجد اسم منى, اندهش وشعر بالسعادة في نفس الوقت,هل تتصل به؟, ام الامر
مجرد خطأ ,فاعاد السماعة الي اذنه.
احمد: نونو, بصي, الشغل ع الويت, هقفل وابقي اكلمك تاني ,اوكي.
واغلق معها دون سلام, وتسمر امام اسم مني الذي لازال يظهر امامه, انها تطلبه حقا.
احمد: ألو,......منى؟.
منى: ايوة يا احمد, ازيك؟.
م*ياربي, ياتري الي بعمله دا صح ولا غلط؟
احمد:مالك؟,مال صوتك؟.
أ*شكلك معيطة
منى: عادي يا احمد, مفيش.
م* وائل متقدملي
احمد: اهي عادي دي يعني فيه حاجة, احكيلي ايه الي حصل؟.
أ*يا مني متقلقينيش حرام عليكي
منى: كنت مخنوقة شوية.
م*اقلك ولا اعمل ايه؟
احمد: من ايه؟.
أ*انتي رجعتي تشليني وانتي بتتكلمي تاني, انطقي
منى: اصل مؤمن,....جايبلي عريس,...وكدة يعني.
م*.....................
احمد: عريس؟؟؟؟.
أ*...............
منى:............
م*يارب استر
احمد: عريس مين؟, عريس ايه؟, انا مش فاهم, ودا وقته؟, انتي لسه صغيرة, ايه الاستهبال دا؟.
أ*اه بدأنا شغل البنات , انا جايلي عريس, تعالي اتصرف
اخرس بس اما اشوف ايه الحكاية
مني: منا قلت كدة والله, بس........
احمد: بس ايه وزفت ايه يا مني, بنات ايه دي الي بيجيلها عرسان في تانية كلية؟,انتي هتشتغلني, قوليلهم مش عايزة.
منى: منا مش عايزة فعلا.
احمد: طيب اتصرفي, اعملي حاجة.
منى: ااا...انت رأيك ايه؟.
احمد: رأيي ايه؟؟؟, انتي بتسأليني رأيي؟؟؟, هو انا واحدة صاحبتك يا مني, انا حبيبك, هيكون رأيي ايه؟.
انتبه احمد لزلة لسانه ولكن بعد ان قالها, وكذلك انتبهت مني, فصمتت تستوعب الكلمة.
م*بجد يا احمد احنا لسه حبايب؟
احمد: قصدي يعني....,الكلام دا مفيهوش اعمل ايه؟, انتي اصلا لسه صغيرة, ومينفعش يفكرولك في الحاجات دي دلوقتي.
قالت مني وهي تكاد تطير من الفرح.
منى: بجد يا احمد.
احمد: ايوة طبعا.
أ*ايوة , اشتغالات صافي, انا جايلي عريس والي يلحق الاول,امتي هتتقدم؟ ,واستلم يا معلم
ماهي البنت ساكتة اهي ماقالتش حاجة, هي بس بتعرفني
واشعرفك اصلا ان الموضوع بجد, مش يمكن يكون اشتغالة عشان تشوف ميتك ايه؟
لا, لا, مفتكرش مني تكدب, وتكدب ليه اصلا؟
طب اسألها كده يافالح ,مين العريس
احمد: صحيح, بيشتغل ايه العريس؟, ولا يطلع ايه اصلا؟.
م*ااااااه
منى: العريس,......العريس.
احمد: ايه يا مني ماتنطقي, هو ايه؟, ...حد انا اعرفه؟.
منى:.............
احمد: اوعي تقولي.....
منى:هو....هو وائل.
صاح احمد.
احمد: وائل يا مني ؟؟؟, وائل؟؟,وكنتي
بتسأليني لسه يا مني؟, ايه؟, كنتي ناوية تنزلي تقابليه ولا ايه؟, دانا كنت
اكسر رقبتك, انتي اتجنيتي, هو انا مش محذرك ميت مرة , كله الا وائل ده؟.
شعرت مني بالخوف وشرعت في البكاء.
منى: ممماهو.....ماهو انت مش فاهم, اصله بقي صاحب مؤمن و.........
احمد:كمان عرفتيه على مؤمن؟؟, دانتي مرتبة كل حاجة بقي, امال بتسأليني ليه يا ست مني؟.
منى: لا والله اقسم بالله, دول هما طلعو
يعرفو بعض, واتصاحبو وهو سأل مؤمن, وجه قالي, انا ماليش دعوة بيه خالص,
والله العظيم زي ماقلتلي.
هدا احمد امام دموع منى قليلا وزفر,ثم قال.
احمد: على العموم ملحوقة, انتي تقولي
لاخوكي مش عايزاه, لا تشوفيه ولا يشوفك,وتخلصي من الموضوع دا ,انا بقلك
اهه , انتي فاهمة؟, معادش الا وائل.
رشفت مني دموعها وهي تتمتم.
منى: حاضر.
احمد: ولو سمعت يا مني ,انك شفتي الواد دة ولا اتكلمتو, انتي حرة.
منى: حاضر.
احمد: يلا يا موني, روحي اغسلي وشك , وخدي بالك من نفسك, مش هطول عليكي عشان معملكيش مشاكل.
منى: حاضر, ماشي , سلام.
احمد: باي, قال وائل قال.
*********************
جلست مني قليلا في غرفتها تفكر, كيف ستفعلها ؟, كيف
ستخبر مؤمن بعدم رغبتها في رؤية وائل؟,انها تخاف منه, ومن احمد, تخاف
كليهما, وطغت تلك المشاعر على فرحتها بكلامها مع احمد ,وغيرته الواضحة
عليها.
مؤمن: ادخل.
دخلت مني ببطء,فالتفت مؤمن يتفحص وجهها.
مؤمن: انتي معيطة؟.
مسحت مني على عينيها المتورمتين وقالت.
منى: لا.
مؤمن: طب اعدي, مالك؟.
جلست مني تجمع كلماتها فبادرها قائلا.
مؤمن: موضوع وائل الي معيطك؟.
اومأت برأسها ايجابا ,وهي تنظر الي الارض.
مؤمن: مش عايزة تشوفيه؟.
هزت رأسها نفيا .
مؤمن: مش مستعدة, ولا خايفة؟.
ردت بصوت خفيض.
منى: الاتنين.
مؤمن: طيب , انتي مش قلتي انك رايحة تشوفي بس؟.
منى: انا مش مستعدة اشوف حتى, انا مش عايزة
, انت فاهم ؟, لسه مقفولة من المواضيع دي, مش عايزة, يعني, لو شفته دلوقتي
ممكن اكرهه حتى, وانا مش عايزة كدة, ولو رفضته, هيكرهني هو , انت فاهم, هو
برضه استاذي.
مؤمن: خلاص, خلاص, فهمت, من الاخر ,مش عايزة تروحي اصلا تشوفيه.
منى: اه.
زفر مؤمن وهو ينظر اليها مليا ,ثم قال.
مؤمن: ماشي يا منى, بلاش, انا هفهمه انك لسه صغيرة, وان لسه بدري, على اساس اني سألت بابا وقالي كدة.
رفعت عينيها اليه في سعادة.
منى: بجد يا مؤمن؟.
مؤمن: بجد.
قامت وقبلته وهي تقول.
منى: انت بجد مش كلام ,احسن اخ في الدنيا.
مؤمن: ياريت بس اكون بعمل لمصلحتك بجد
مواضيع مماثلة
» اخر البنات المحترمات11
» اخر البنات المحترمات26
» اخر البنات المحترمات42
» اخر البنات المحترمات59
» اخر البنات المحترمات74
» اخر البنات المحترمات26
» اخر البنات المحترمات42
» اخر البنات المحترمات59
» اخر البنات المحترمات74
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى