اخر البنات المحترمات بقية حلقة80
صفحة 1 من اصل 1
اخر البنات المحترمات بقية حلقة80
نظرت
منى الي وائل الجالس امامها في النادي, بينما والدته ووالدتها واخيها
بالمنضدة المجاورة غيرالبعيدة عنهما , وهي صامتة, ترد كل سؤال بجواب
مقتضب, بينما مؤمن يختلس النظر نحوها هي كل دقيقة ,يحاول قراءة
افكارها,بينما وائل هاديء وواثق من نفسه.
وائل: مش اسمها اشمعني انتي بالذات الي
اختارتك, انا مكدبش عليكيو انا في الاول مكانش في دماغي, بس انا لما فكرت
اخطب من فترة, كنت بقول انا عايز واحدة محترمة وجميلة وبنت ناس
طيبين,واكون ميال ليها, بس سبحان الله ,انا لقيت اني كنت بتشد ليكي من
زمان, من ايام ما كنتي في سنة اولي حتى.
منى: بس انا مكنتش واخدة بالي.
م*دانت كنت مفضوح, وباين عليك اوي
وائل: ماهو انا مكنتش ناوي حاجة وقتها, بس
انا اول ما فكرت بجد اني اخد خطوة واخطب, انتي اول واحدة جت في دماغي,
لقيتك نفس المواصفات الي كنت عايزها, وفوق كده لما عرفت اخوكي لقيت انك من
بيت محترم وطيب, وانا متمناش اكتر من كده, ومتفتكريش اني هزعل لو محصلش
بينا نصيب, بالعكس, انتي هتكوني زي اختى,بس انا اتمني اني اكون جزء من
عيلتكو, انا مش بسبق الاحداث, انا فاهم ان النهاردة دا تعارف اولي كده,
وعارف ان الوضع غريب برضه, انا برضه استاذك.
منى: ايوة.
وائل: بس سيبك منى انا, انا قاعد من الصبح بتكلم عن نفسي, انتي مبتسألنيش ليه؟, اكيد عندك اسئلة .
منى: مش بفكر في حاجة دلوقتي.
م*ايه الهبل الي بقوله دا؟؟
وائل: لا اسألي , عادي ودا حقك يا بنتي, انتي من حقك تعرفي عني زي ما من حقي اسألك.
م*اسأل ايه ؟؟؟,اسأله ايه؟؟؟, ياتري يا سارة عندك حق؟
منى: بتدخن؟؟؟.
وائل: الحمد لله لأ, مكدبش عليكي انا جربت وانا صغير , بس معجبتنيش الحمد لله.
منى: بتصلي؟.
وائل: اكيد يا منى, وهو مين مابيصليش؟.
م*دانت مش عايش في الدنيا بقي
منى: ..........
وائل: متقوليش انك هتقيميني على اساس
السؤالين دول بس, مهما كنت بصلي ومبدخنش اكيد فيا عيوب,وممكن اكون بغلط
حاجات تانية, اسألي يا بنتي , انتي مكسوفة ولا ايه؟.
نظرت اليه منى في حدة, ثم قالت دون مواربة.
منى: ارتبطت قبل كدة؟.
ابتسم وائل, وكأنه كان منتظرا هذا السؤال بالذات.
وائل: انا مش هخبي عليكي اكيد من اولها,
انا ارتبطت وانا في الكلية بواحدة, وحبيتها اوي, بس مش عايز اتكلم عليها,
هي راحت في حالها يعني, بس لو كنتي قلقانة ان كنت حبيتها او لسه بحبها,
فأنا حبيتها وقتها , بس دلوقتي ,الحمد لله بقالي سنين متأكد اني مبحبهاش.
منى: ليه؟, ايه الي حصل خلاك تقطع علاقتك بيها.
وائل: كانت ,........,مكانتش بتحبني بجد يا
مني, كانت بتحب انها تحب وبس, عند اول مشكلة مستحملتنيش, وبعد ما افترقنا
بفترة قليلة جدا, كانت مع واحد تاني, فافتكر ان مكانش له لزوم اني افضل
احبها, الواحدة الي متصنش حبي في فترة فراق قصيرة, يبقي مكانتش بتحبني
اصلا, لان الي بيحب مبينساش حبيبه, حتى لو مش مع بعض.
م*ياه يا احمد لو تسمع الكلام دا, الي بيحب مبينساش حبيبه ويحب عليه, او حتى يتسلي,حتى لو مفترقين
منى:...............
وائل: عشان كده انا قلت لنفسي, عمري ما
هربط نفسي بواحدة بايعاني, يعني ان شاء الله انا بدور على واحدة تصوني
وتحافظ عليا, و عشان كده اول حاجة تهمني في البنت دينها واخلاقها,وتاني
حاجة انها تكون مرتبطتش قبل كده, عشان الارتباط بيبقي عامل علامة على
البنت, سواء خطوبة او صحوبية,بيأثر على علاقتها بالانسان الي بترتبط بيه,
وبعد كده ان البنت تكون صريحة وعاقلة, لان الصراحة اساس كل علاقة سليمة,
والعقل الحاجة الوحيدة الي بتربط الناس ببعض قبل ما الحب يكون موجود,
والعشرة وكدة, انتي عندك حق لو فكرتي انه جواز صالونات, يمكن بالنسبة
ليكي, بس انا مختارك بعينك, محدش قايلي عليكي, او لسه اول مرة بشوفك, ولسه
هقرر اه او لا , انا قراري اني موافق الحمد لله, الموضوع في ايدك انتي
يامني دلوقتي, ومتخافيش خدي وقتك وخدي قرارك, وانا مقدر في الحالتين,لان
في الاول والاخر, الاختيار مش على اساس الانسان كويس ولا وحش, ماحنا اكيد
كلنا كويسين, بس مدي توافقنا مع بعض ,اوالقبول زي ما بيقولو.
منى: اه طبعا.
وائل: بس لو وافقتي, انا يشرفني فعلا اني اناسبكو, واني اكون البني الادم الي ممكن يكون جوزك باذن الله ويكمل معاكي.
ارتجفت منى عند قوله هذا الكلام, وشعرت بهول الموقف وخطورته, انها "توريطة"حقا كما قالت ميرنا بالظبط.
***********************
قالت ميرنا في لهفة ,بمجرد ان جلست منى في المطعم .
ميرنا: هه عملتي ايه؟, كلمتك امبارح كان موبايلك مقفول ومكنتوش في البيت؟, يلا احكيلي بقي بسرعة.
سارة: ماتسبيها يا ميرنا تطلب حاجة طيب, احنا لسه قاعدين, هتاكلي ايه؟.
منى: الي انتي طالبة منه.
سارة:ماشي, استني متحكيش حاجة الا لما اطلب.
ونادت على الجرسون, وطلبت لها طعام.
ميرنا : قولي بقي.
منى: مفيش يا جماعة , رحت انا وماما ومؤمن,وهو جه هو ومامته.
ميرنا: كنتو فين؟.
منى: في النادي يا بنتي ,منا قلتلكو امبارح.
ميرنا: لأ مقلتيش, قلتي امتى؟.
سارة:المهم يعني, ايه الي حصل؟.
منى: مفيش؟, عريس , زي أي عريس, اتكلم في ظروفه ,وقالي انا كذا وعندي كذا,وقدامي كذا, وهنستني اكيد تكوني اتخرجتي,وحاجات من دي.
سارة: وانتي قلتيله ايه؟.
منى: زي ما بتقولي انتي دايما, سألته بيصلي وبيدخن؟.
سارة: بس؟؟؟.
ميرنا: وحاسة بايه؟.
منى: مش عارفة, بصراحة هو قال حاجة خوفتني,
قال انا تاني اهم حاجة عندي بعد الاخلاق ان البنت تكون مرتبطتش قبل كده,
وانا سكت متكلمتش ساعتها.
سارة: وهتعملي ايه لو وافقتي؟, هتقوليله؟.
ميرنا: اوعي ,انتي عايزاه يسيبك!!.
سارة:ازاي يا بنتي ,لازم يعرف, افرضي عرف بعدين هيبقي ايه منظرك؟.
ميرنا: انا بقول مالوش لزمة تعرفيه حاجة انتهت خلاص, انا عن نفسي مقلتش لخالد حاجة في الاول عن مازن,مع اختلاف الوضع يعني.
سارة: ولما عرف,... ايه الي حصل؟, اديكي شفتي بنفسك , كانت مصيبة.
ميرنا: بس عدت , كان ساعتها حبني شوية ,
وكان متمسك بيا وقبل مني غلطتي, بس وائل لسه في الاول وممكن يفكر بعقله
فميغفرلهاش, لان لسه مافيش بينهم حاجة يتزعل عليها لسه.
سارة: وممكن لما يعرف في الاول يقدر صراحتها ويعديها, او خلاص يرفض ويبقي مفيش نصيب من اولها, احسن ما يكونو اتخطبو ويسيبها.
نقلت منى نظرها بينهما في حيرة, وكلام كلتاهما يدور في رأسها, تري ايهم على صواب.
ميرنا: انا بقول ما تقوليلوش, ولا انتي رأيك ايه يا مني؟.
منى: ......مش عارفة.
سارة: لا يا منى اوعي, مابني على باطل فهو باطل, اوعي تبني حياتك يا حبيبتي على كدبة.
شعرت منى بالدوار من كثرة تصارع الافكار في عقلها, وحيرتها, ماذا عساها تفعل؟.
منى: انا,.....ربنا يسهل ياجماعة, لما اوافق الاول يبقي ربنا يحلها.
ميرنا: بصي يا حبيبتي احنا مبنضغطش عليكي , انتي حرة, الي يرحيك اعمليه, عايزة تقوليله قوليله, مش عايزة متقوليش.
م*اهو انا مبحبش انتي حرة دي ابدا, انا عايزة اعرف مين قال اني حرة, انا
عايزة حد يقولي اعملي كذا وانا اعمله, متسيبونيش لنفسي يا جماعة
سارة: ايوااة, ميرنا عندها حق, انتي شوفي الي يريحك واعمليه,على الاقل عشان تكوني مقتنعة بالي بتعمليه.
ميرنا: اه ,ومترجعيش تقولي حد الي قالي اعمل كدة.
منى: ربنا يستر يا جماعة.
م*ربنا يستر عليا وعلى الي بيحصلي
منى الي وائل الجالس امامها في النادي, بينما والدته ووالدتها واخيها
بالمنضدة المجاورة غيرالبعيدة عنهما , وهي صامتة, ترد كل سؤال بجواب
مقتضب, بينما مؤمن يختلس النظر نحوها هي كل دقيقة ,يحاول قراءة
افكارها,بينما وائل هاديء وواثق من نفسه.
وائل: مش اسمها اشمعني انتي بالذات الي
اختارتك, انا مكدبش عليكيو انا في الاول مكانش في دماغي, بس انا لما فكرت
اخطب من فترة, كنت بقول انا عايز واحدة محترمة وجميلة وبنت ناس
طيبين,واكون ميال ليها, بس سبحان الله ,انا لقيت اني كنت بتشد ليكي من
زمان, من ايام ما كنتي في سنة اولي حتى.
منى: بس انا مكنتش واخدة بالي.
م*دانت كنت مفضوح, وباين عليك اوي
وائل: ماهو انا مكنتش ناوي حاجة وقتها, بس
انا اول ما فكرت بجد اني اخد خطوة واخطب, انتي اول واحدة جت في دماغي,
لقيتك نفس المواصفات الي كنت عايزها, وفوق كده لما عرفت اخوكي لقيت انك من
بيت محترم وطيب, وانا متمناش اكتر من كده, ومتفتكريش اني هزعل لو محصلش
بينا نصيب, بالعكس, انتي هتكوني زي اختى,بس انا اتمني اني اكون جزء من
عيلتكو, انا مش بسبق الاحداث, انا فاهم ان النهاردة دا تعارف اولي كده,
وعارف ان الوضع غريب برضه, انا برضه استاذك.
منى: ايوة.
وائل: بس سيبك منى انا, انا قاعد من الصبح بتكلم عن نفسي, انتي مبتسألنيش ليه؟, اكيد عندك اسئلة .
منى: مش بفكر في حاجة دلوقتي.
م*ايه الهبل الي بقوله دا؟؟
وائل: لا اسألي , عادي ودا حقك يا بنتي, انتي من حقك تعرفي عني زي ما من حقي اسألك.
م*اسأل ايه ؟؟؟,اسأله ايه؟؟؟, ياتري يا سارة عندك حق؟
منى: بتدخن؟؟؟.
وائل: الحمد لله لأ, مكدبش عليكي انا جربت وانا صغير , بس معجبتنيش الحمد لله.
منى: بتصلي؟.
وائل: اكيد يا منى, وهو مين مابيصليش؟.
م*دانت مش عايش في الدنيا بقي
منى: ..........
وائل: متقوليش انك هتقيميني على اساس
السؤالين دول بس, مهما كنت بصلي ومبدخنش اكيد فيا عيوب,وممكن اكون بغلط
حاجات تانية, اسألي يا بنتي , انتي مكسوفة ولا ايه؟.
نظرت اليه منى في حدة, ثم قالت دون مواربة.
منى: ارتبطت قبل كدة؟.
ابتسم وائل, وكأنه كان منتظرا هذا السؤال بالذات.
وائل: انا مش هخبي عليكي اكيد من اولها,
انا ارتبطت وانا في الكلية بواحدة, وحبيتها اوي, بس مش عايز اتكلم عليها,
هي راحت في حالها يعني, بس لو كنتي قلقانة ان كنت حبيتها او لسه بحبها,
فأنا حبيتها وقتها , بس دلوقتي ,الحمد لله بقالي سنين متأكد اني مبحبهاش.
منى: ليه؟, ايه الي حصل خلاك تقطع علاقتك بيها.
وائل: كانت ,........,مكانتش بتحبني بجد يا
مني, كانت بتحب انها تحب وبس, عند اول مشكلة مستحملتنيش, وبعد ما افترقنا
بفترة قليلة جدا, كانت مع واحد تاني, فافتكر ان مكانش له لزوم اني افضل
احبها, الواحدة الي متصنش حبي في فترة فراق قصيرة, يبقي مكانتش بتحبني
اصلا, لان الي بيحب مبينساش حبيبه, حتى لو مش مع بعض.
م*ياه يا احمد لو تسمع الكلام دا, الي بيحب مبينساش حبيبه ويحب عليه, او حتى يتسلي,حتى لو مفترقين
منى:...............
وائل: عشان كده انا قلت لنفسي, عمري ما
هربط نفسي بواحدة بايعاني, يعني ان شاء الله انا بدور على واحدة تصوني
وتحافظ عليا, و عشان كده اول حاجة تهمني في البنت دينها واخلاقها,وتاني
حاجة انها تكون مرتبطتش قبل كده, عشان الارتباط بيبقي عامل علامة على
البنت, سواء خطوبة او صحوبية,بيأثر على علاقتها بالانسان الي بترتبط بيه,
وبعد كده ان البنت تكون صريحة وعاقلة, لان الصراحة اساس كل علاقة سليمة,
والعقل الحاجة الوحيدة الي بتربط الناس ببعض قبل ما الحب يكون موجود,
والعشرة وكدة, انتي عندك حق لو فكرتي انه جواز صالونات, يمكن بالنسبة
ليكي, بس انا مختارك بعينك, محدش قايلي عليكي, او لسه اول مرة بشوفك, ولسه
هقرر اه او لا , انا قراري اني موافق الحمد لله, الموضوع في ايدك انتي
يامني دلوقتي, ومتخافيش خدي وقتك وخدي قرارك, وانا مقدر في الحالتين,لان
في الاول والاخر, الاختيار مش على اساس الانسان كويس ولا وحش, ماحنا اكيد
كلنا كويسين, بس مدي توافقنا مع بعض ,اوالقبول زي ما بيقولو.
منى: اه طبعا.
وائل: بس لو وافقتي, انا يشرفني فعلا اني اناسبكو, واني اكون البني الادم الي ممكن يكون جوزك باذن الله ويكمل معاكي.
ارتجفت منى عند قوله هذا الكلام, وشعرت بهول الموقف وخطورته, انها "توريطة"حقا كما قالت ميرنا بالظبط.
***********************
قالت ميرنا في لهفة ,بمجرد ان جلست منى في المطعم .
ميرنا: هه عملتي ايه؟, كلمتك امبارح كان موبايلك مقفول ومكنتوش في البيت؟, يلا احكيلي بقي بسرعة.
سارة: ماتسبيها يا ميرنا تطلب حاجة طيب, احنا لسه قاعدين, هتاكلي ايه؟.
منى: الي انتي طالبة منه.
سارة:ماشي, استني متحكيش حاجة الا لما اطلب.
ونادت على الجرسون, وطلبت لها طعام.
ميرنا : قولي بقي.
منى: مفيش يا جماعة , رحت انا وماما ومؤمن,وهو جه هو ومامته.
ميرنا: كنتو فين؟.
منى: في النادي يا بنتي ,منا قلتلكو امبارح.
ميرنا: لأ مقلتيش, قلتي امتى؟.
سارة:المهم يعني, ايه الي حصل؟.
منى: مفيش؟, عريس , زي أي عريس, اتكلم في ظروفه ,وقالي انا كذا وعندي كذا,وقدامي كذا, وهنستني اكيد تكوني اتخرجتي,وحاجات من دي.
سارة: وانتي قلتيله ايه؟.
منى: زي ما بتقولي انتي دايما, سألته بيصلي وبيدخن؟.
سارة: بس؟؟؟.
ميرنا: وحاسة بايه؟.
منى: مش عارفة, بصراحة هو قال حاجة خوفتني,
قال انا تاني اهم حاجة عندي بعد الاخلاق ان البنت تكون مرتبطتش قبل كده,
وانا سكت متكلمتش ساعتها.
سارة: وهتعملي ايه لو وافقتي؟, هتقوليله؟.
ميرنا: اوعي ,انتي عايزاه يسيبك!!.
سارة:ازاي يا بنتي ,لازم يعرف, افرضي عرف بعدين هيبقي ايه منظرك؟.
ميرنا: انا بقول مالوش لزمة تعرفيه حاجة انتهت خلاص, انا عن نفسي مقلتش لخالد حاجة في الاول عن مازن,مع اختلاف الوضع يعني.
سارة: ولما عرف,... ايه الي حصل؟, اديكي شفتي بنفسك , كانت مصيبة.
ميرنا: بس عدت , كان ساعتها حبني شوية ,
وكان متمسك بيا وقبل مني غلطتي, بس وائل لسه في الاول وممكن يفكر بعقله
فميغفرلهاش, لان لسه مافيش بينهم حاجة يتزعل عليها لسه.
سارة: وممكن لما يعرف في الاول يقدر صراحتها ويعديها, او خلاص يرفض ويبقي مفيش نصيب من اولها, احسن ما يكونو اتخطبو ويسيبها.
نقلت منى نظرها بينهما في حيرة, وكلام كلتاهما يدور في رأسها, تري ايهم على صواب.
ميرنا: انا بقول ما تقوليلوش, ولا انتي رأيك ايه يا مني؟.
منى: ......مش عارفة.
سارة: لا يا منى اوعي, مابني على باطل فهو باطل, اوعي تبني حياتك يا حبيبتي على كدبة.
شعرت منى بالدوار من كثرة تصارع الافكار في عقلها, وحيرتها, ماذا عساها تفعل؟.
منى: انا,.....ربنا يسهل ياجماعة, لما اوافق الاول يبقي ربنا يحلها.
ميرنا: بصي يا حبيبتي احنا مبنضغطش عليكي , انتي حرة, الي يرحيك اعمليه, عايزة تقوليله قوليله, مش عايزة متقوليش.
م*اهو انا مبحبش انتي حرة دي ابدا, انا عايزة اعرف مين قال اني حرة, انا
عايزة حد يقولي اعملي كذا وانا اعمله, متسيبونيش لنفسي يا جماعة
سارة: ايوااة, ميرنا عندها حق, انتي شوفي الي يريحك واعمليه,على الاقل عشان تكوني مقتنعة بالي بتعمليه.
ميرنا: اه ,ومترجعيش تقولي حد الي قالي اعمل كدة.
منى: ربنا يستر يا جماعة.
م*ربنا يستر عليا وعلى الي بيحصلي
مواضيع مماثلة
» اخر البنات المحترمات بقية حلقة86
» اخر البنات المحترمات بقية حلقة 93
» اخر البنات المحترمات بقية حلقة107
» اخر البنات المحترمات بقية حلقة100
» اخر البنات المحترمات بقية حلقة79
» اخر البنات المحترمات بقية حلقة 93
» اخر البنات المحترمات بقية حلقة107
» اخر البنات المحترمات بقية حلقة100
» اخر البنات المحترمات بقية حلقة79
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى