منتدي ليالي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اخر البنات المحترمات71

اذهب الى الأسفل

اخر البنات المحترمات71 Empty اخر البنات المحترمات71

مُساهمة  Admin الأربعاء يوليو 29, 2009 6:55 pm


الحلقه
71


منى: انتي شايفاهم ياسارة؟.
سارة: يابنتي هنبقي في ناحية العروسة, بتبصي ناحية العريس ليه ,بصي هناك, اهو, مامتك اهي, انا شايفاها.
اقتربتا من ناحية المنضدة ,مكان جلوس عائلة منى.
سارة: ايه دا, ماما في نفس الترابيزة.
منى: تعالي نقعد على ماتدخل ميرنا .
جلستا على مقعديهما , بعد تبادل السلامات.
سارة: ايه دا؟, هو معتز ماجاش؟.
منى: يا بنتي, انا مش قلتلك لسه ما خلصش امتحانات.
سارة: اه, صحيح نسيت.
منى: بس بس , متبصيش, وائل اهه, اوعي يشوفنا.
التفتت سارة تنظر.
منى: انا مش قلتلك ماتبصيش, انتي غبية يا بنتي, اهو شافنا ,يارب ما يتغابا وييجي.
سارة: وايه المشكلة؟, بطلي روشة بقي.
اقترب منهم وائل.
وائل: ازيكو يا بنات, اخباركو ايه؟,انا مش عارف حد في هنا خالص, انا تقريبا في الترابيزة الي وراكو.
سارة: ازي حضرتك يا مستر وائل.
واشارت الي امها.
سارة: ماما, مستر وائل الي باخد عنده قانون.
وائل: اهلا وسهلا , ازي حضرتك .
واسقط في يد منى, فاضطرت لتعريف وائل بعائلتها, قال وائل وهو يسلم على مؤمن.
وائل: انا عارفك, صح؟.
قال مؤمن وهو يبتسم.
مؤمن: انت قريب ايمن منصور, صح, ايمن مديري في الشغل, اتقابلنا في فرحه, فاكر؟.
وائل: ايوة وانا اقول, ازيك عامل ايه؟.
مؤمن: الحمد لله, تعالي اقعد معانا, فيه مكان فاضي.
وائل: هو انا باين في الترابيزة الي جمبكو.
مؤمن: متخافش فيه مكان فاضي عندنا, اقعد يا راجل.
*****************
جلست منى تكاد تنفجر مما يحدث لها, كيف بالاقدار تكون
مرتبة بهذا الشكل, مالذي يأتي بوائل في هذا الوقت, وأي صدفة حمقاء تجعله
يتعرف على اخيها,وشعرت بالضيق اكثر حين دار حديث بين وائل ومؤمن عن العمل.

مؤمن: وانت دلوقتي بتشتغل في مكتب محاسبة باليل؟.
وائل: اه كنت بشتغل فيه الفترة الي فاتت, على ما اخلص السنة الي باخدها قبل م اتعين.
مؤمن: بس انت خلاص كده, بقيت معيد خلاص.
وائل: ايوة خلاص, فمبقتش اروح المكتب زي زمان, والله انا قلت للبنات يتدربو في الصيف ,في مكتب محاسبة.
مؤمن: دي فكرة حلوة فعلا.
سارة: والله انا محدش قالي حاجة.
احرج وائل قليلا, فاردف قائلا.
مؤمن: انا قصدي قلت لمني يعني على الفكرة,
وهي تبقي تعرف البنات, قلتلها تبقي تجيبلي السي في لو عايزة اقدملها, وعلى
الصيف يتطلع نتيجة الترينيز.
منى: انا قلت لحضرتك هفكر.
مؤمن: بس دي فكرة حلوة اوي يابنات, يعني بجد فكرو تدوله السيفيهات.
منى: ماقلت خلاص ,ان شاء الله.
ثم التفتت الي سارة.
منى: تعالي معايا التواليت.
وبعد ان ذهبتا.
سارة: مالك يا منى مقلوبة ليه؟.
مني: يعني عاجبك الي بيحصل ده ؟, مش كفاية انه جه, كمان اتصاحب على اخويا.
سارة: انا نفسي افهم انتي ايه الي مضايقك, دلوقتي وائل بقي وحش, بعد ما احمد راح.
منى: يا ذكية افهمي, دلوقتي احمد مبيطيقش
فعلا حاجة اسمها وائل, ومش مطمن لاننا سايبين بعض, لما يعرف ان وائل
اتصاحب على اخويا, تبقي ايه الظروف بقي؟.
سارة: امال كنتي بتكلميه وتعشميه على اساس ايه؟.
التفتت اليها منى في غضب.
منى: ايه تعشميه دي يا سارة؟, مش تاخدي بالك من كلامك؟, انا معشمتش حد.
سارة: طيب بلاش تعشميه , خليها ليه وصلتيه انه يتعلق بيكي؟.
منى: انا مضربتش حد على ايده , هو الي كان
عايز يتعلق باي حاجة, وبعدين انا الي قلتله اتعرف على اخويا؟, ماهو كله من
ميرنا الي جابته النهاردة.
سارة:ماهو انتي كده, تقعدي تحطي نفسك في مواقف بايخة ,وبعدين تلومي الناس على تصرفاتك.
منى: انا مش عارفة انا اعمل ايه يريحكو, انا مش سبت احمد, مش سايبني في حالي ليه؟.
سارة: عشان انتي ما سبتيش احمد وانتي مقتنعة, انتي سبتيه عشان زهقتي , بس مش عشان شايفة انك كنتي بتعملي حاجة غلط.
منى: طيب يا ست العاقلة, انا مش مقتنعة, ريحو نفسكو بقي.
وتركتها وانصرفت,فصاحت سارة خلفها.
سارة: انتي لو عايزة تحليها ,هتتحل يا مني.
******************
دخل مؤمن غرفة مني بعد عودتهم من الحفل.
مؤمن: انتي ماقلتليش ليه على حكاية التدريب دا؟.
منى: ماجتش فرصة, وبعدين انا افتكرته بيتكلم كدا وخلاص, مخدتش كلامه جد.
مؤمن: وناوية تعملي ايه؟, انا خدت بالي انك متضايقة من الموضوع, انتي مش عايزة تروحي ليه؟, هو وائل دا مضايقك في حاجة؟.
منى: لا , ابدا, دا بني ادم محترم جدا, بس هو انا يعني ,مش عايزة خدمات من حد.
مؤمن: دي مش خدمة ولا حاجة, هو مش هيعمل
غير انه يقدملكو السي في, وهما بقي الي يقبلوكي ولا لأ, وبعدين انا شايف
انها فرصة حلوة , يبقي عندك اكسبيرينس قبل ما تتخرجي, هو دا رأيي انا , لو
انتي بجد مش عايزة تروحي براحتك.
منى: هو الموضوع مش كدا, انا بوعدك افكر في الحكاية بجد.
مؤمن: ماشي خدي وقتك.
واستدار يهم بالانصراف, ولكنه عاد, وكأنه تذكر شيئا.
مؤمن: هي......سارة صاحبتك, باباها متوفي؟.
منى: لا ,مين قال كدة؟.
مؤمن: اصل مامتها بس الي جت النهاردة.
منى: لا , عايش, بس هو مالوش في الجو دا, وليها اختين بنات, بس متجوزين.
مؤمن: هي الصغيرة؟.
منى: ايوة , بتسأل ليه؟.
مؤمن: عادي , بسأل عادي.
مني: بس انا ملاحظة انك قعدت تتكلم مع مامتها شوية, وقبل ما نيجي.
مؤمن: وايه المشكلة؟, مش بطمن على عيلة صاحبتك.
قالت بخبث.
منى: طيب....., اطمن, هي كويسة وعيلتها كويسة.
امسك رأسها ممازحا.
مؤمن: بت, متعمليش عليا ناصحة, مفيش حاجة.
ازاحت يده عن رأسها وهي تضحك.
منى: وهو انا قلت حاجة.
******************
اخذت ميرنا تضحك بشدة.
ميرنا: انتي لسه فاكرة؟, دانتي قلبك اسود.
منى: يا سلام يا ميرنا, بقي تطلعي قاصدة وفي الاخر مش عايزاني ازعل.
ميرنا: حرام عليكي دا عدا علي الخطوبة اسبوعين , وانتي لسه زعلانة.
منى: مانتي كنتي بتستهبلي.
ميرنا: انا كنت بس قاصدة اقعده جمبكو يمكن تتعرفو , بس مكنتش متخيلة خالص الي حصل دا, بقي يطلعو عارفين بعض , ويقعدو سوا.
منى: ومابيبطلوش يا ستي تليفونات من يوميها, كأنهم اناتيم.
ميرنا: والله انت حظك من السما, بس انتي الي مبتحمديش ربنا.
منى: حظ ايه انتي كمان.
اقبلت سارة .
سارة: مالكو مبسوطين ليه؟.
ميرنا: مني يا ستي , لسه فاكرالي الي عملته فيها في خطوبتها.
مني: هه؟؟, لقيتي ايه؟, طلعت بجد؟؟.
سارة: بيقولو هتطلع على النت كمان نص ساعة.
ميرنا: بسرعة كده؟, ليه هو احنا في ابتدائي؟.
اقبل ميمي.
ميمي: عرفتو؟؟, النتيجة هتتعلق شوية كدا.
سارة: تتعلق؟؟؟, دانا لسه سائلة ,قالولي هتنزل على النت.
ميمي: لا , اولي وتالتة بس الي نزلت على النت, بس كلها هتتعلق النهاردة, بعد ساعة كدة, انا سألت في شئون الطلبة.
ميرنا: وانت تسأل ليه؟, انت مش جايبها من الكنترول؟.
ميمي: ماهي ساعات بتبقي غلط.
منى: انا مش هروح الا لما تنزل, مادام نازلة النهاردة.
ميرنا: طب تعالو نقعد في حتة, بدل ماحنا واقفين كدا, لغاية ماتنزل.
************
وقفت سارة ممسكة بورقة وقلم, تكتب نتيجتها ونتيجة
صديقاتها, بينما اطمأنت مني على نجاحها, ولكنها وجدت انها اخفقت بمادة ,
غضبت قليلا, ولكن بعدها هدأت, فقد كانت فترة الامتحانات فترة عصيبة
بالنسبة لها, وهي اكثر من مشكورة على اجتيازها هذا الفصل الدراسي اساسا.
ووجدت قدميها لا اراديا تحملانها ,لتخترق التجمع حول نتيجة الصف الرابع, لتبحث عن نتيجة احمد, حتى وجدت اسمه "احمد محمد احمد امام".
وجدته في ثلاث مواد حاصل على تقدير "ض.ج".
لقد رسب احمد هذا العام

Admin
Admin

المساهمات : 204
تاريخ التسجيل : 27/07/2009

https://radio.roo7.biz

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى