اخر البنات المحترمات48
صفحة 1 من اصل 1
اخر البنات المحترمات48
الحلقه
48
48
بعد هذه الحادثة, عاد احمد ومني كسابق عهدهما , لكن في
قلبيهما كان الامر مختلفا, فمني, لم تنس لاحمد كيف عاملها ,ولا انه قال
عليها "لوح تلج" الا انها فضلت تناسي الامر, حتى
تعود المياة لمجاريها, اما احمد , فقد اشتعل القلق بداخله, فبعد الموقف
العدائي التي اظهرته منى من حدته, وكيف انها حجمت غضبه وقلبت الموازين على
رأسه, لم ينفك شيطانه يلعب برأسه وافكاره, بانه يتنازل, وهذه ليست عادته,
وانه حتى لو كان يحبها كما يقول, فلن يفيده موقفه السلبي شيئا , يجب ان
يكون اقوي من هذا في مواجهتها, حتى لا تعتاد الامر.
**************
سارة : طيب كويس انه نجح , على الاقل عمل حاجة مفيدة في حياته.
ميرنا: اسكتي يا بنتي بقي بطلي رمي كلام, وانتي بقي مالك متضايقة ليه؟.
منى: معرفش والله ,انا زهقانه والاجازة خنقاني واحمد خانقني وكل حاجة.
سارة: هو جاي النهاردة؟.
منى: لأ, مقلتلوش اني خارجة.
سارة : ليه كده؟ حرمتينا من البركة النهاردة.
ردت منى وقد اعتادت ,تعنيف سارة المبطن بالمزاح.
منى: انا قرفت اصلا, انا حرة,اخرج وقت ما احب وارجع وقت ما احب, فيها ايه لما اخرج وابقي مش عايزة اشوفه في اخر اليوم, مش مقرر عليا هو.
نظرت سارة وميرنا لبعضهما البعض في دهشة ,ثم نظرا لمنى .
سارة: ليه كده ايه الي حصل؟.
منى: والله انا مكنتش ناوية اقولكو ,بس حاسة اني هتخنق, افتكرت اني هنساله الي عمله بس مش قادرة,هووووووف, من اسبوعين كدة..............
وقصت عليهما الامر , واخبرتهما بكل ما يعتمل في صدرها من قلق وخوف, وانتظرت ردهما.
ميرنا: طيب يا ستي هو مش اعتذر, ومعملهاش تاني انتي متضايقة من ايه؟.
منى: لأ يا ميرنا انتي مش فاهمة, انا الموضوع مش مضايقني قد ما استغربت رد فعله , كان واحد تاني مكانش احمد.
ميرنا: بس ,انا شايفه انه كان بيهدد بس, هو مش مجنون يعني.
منى:لا ياميرنا انتي مسمعتيش صوته ,ولا شفتي شكله ساعتها كان عامل ازاي.
ميرنا: بس انا شايفة انك مزوداها شوية, ولا انتي رأيك ايه يا ساسو.
نظرت سارة الي منى نظرة ثاقبة و ثم قالت بتأني.
سارة: انا كنت فاكراكي ازكي من كده.
منى: يعني ايه.
سارة: يعني انا كنت فعلا فاكرة انك ممكن تكوني ازكي من كدة.
ميرنا: ازاي يعني؟, متفهمينا.
سارة: يعني يا منى , انا كنت فاكرة انك مش
هتاخدي وقت واحمد هيبان على حقيقته, وتحسي بحجم المصيبة الي انتي فيها,
لكن للاسف, طلعتي مبتفكريش في حاجة زي كدة, وحتى لما بدأت طباع احمد تظهر
قدامك , اتخنقتي, اتخنقتي بس,و مفيش , مخك مفيش, مفكرتيش ان دا مثلا غلط ,
فلازم اكون قلقانة طول الوقت و خايفة , ودي حاجة مش حلوة اصلا, لأ انتي
ماشية في الموضوع كأنه صح خالص, وان حاجة غريبة ان احمد يتصرف بسفالة كدة,
يا ماما كما تدين تدان , ولسه.
صمتت منى , فقد دخل الكلام اذنيها كالماء المغلي, ولم
ترد, بل شعرت بالغضب من سارة, لهذا لم تكن ترغب في اخبارها شيء, وما
اشعرها بالغضب اكثر انها على حق, فلم تجبها , بل نظرت اليها مني وقالت.
منى: بس انا دلوقتى مش مستعدة اسيب احمد يا سارة.
ميرنا: انتي بتحبيه؟؟؟.
منى: اه,اكيد ,والا ماكنتش استحملت دا.
زفرت ميرنا ولم تدر بم تنصح منى ,خاصة بعد النقد العنيف الذي وجهته لها سارة .
******************
بعد نهاية الامسية ,بعد ذهاب منى ,طلبت ميرنا من سارة ان تحادثها قليلا.
ميرنا: انا حاسة انك كنتي شديدة قوي على منى النهاردة.
سارة: لأ يا ميرو, انا كنت فعلا مصدومة
فيها, انها بالغباء دا كلو, انا كنت بقول لو فعلا هي السكينة سرقاها هيجي
وقت وتفوق, وتعرف ان الموضوع دا غلط, بس هي بقت يوم بعد يوم , بتتورط
زيادة, والولد بيحركها زي ماهو عايز, انزلي, روحي , تعالي, دلوقتى بيطلب
حاجات صغيرة, ربنا العالم ممكن يعمل ايه بعد كدة,وبعدين هو بان اوي انه
مجنون ومش ممكن تتوقع هيعمل ايه, والي عمله كان اكبردليل على كده, وانا
متأكدة فعلا انه كان ممكن يطلع يخبط عليهم في البيت, و كان لازم تاخد موقف
من حاجة زي كدا, وبعدين لان معادش حد بيلومها , بقت بتتعامل مع الموضوع
عادي, انا مرتبطة باحمد وايه يعني, كانت الاول تتكسف تتكلم عنه , وتجيب
سيرته بالعافية لانها حاسة انها غلطانة, بس دلوقتى منى , هي بتتكلم عنه
كأنه امر واقع , وان العادي انها يكون لها صاحب, وبعد الي حصل منه بدل ما
تعقل وتفهم , مستغربة ليه بيحصل دا ,فانا لقيت نفسي بقلها الكلمتين دول.
ميرنا: بس انتي برضه , من ساعة ماعرفتي مرحمتيهاش, مبتبطليش تلقيح كلام , وتريأة.
سارة: وياريتها حست, وبعدين بصراحة, الساكت
عن الحق شيطان اخرس, وانا مبحبش الغلط ولا احب اشوفه بيتعمل قدامي, انا
يوم ما عرفتني كان نفسي اقولها متعرفنيش, انا مش عايزة اعرف, انا مش هقدر
اسكت عليكي وانتي بتضيعي نفسك, بس لما انتي قولتيلها احنا معاكي واحنا
جمبك, مرضتش اقولها كدة, صحيح المفروض نبقي معاها, بس مش معناه ان لما
نلاقيها بتغرق نسكت.
ميرنا: انا معاكي, هي فعلا محتاجالنا عشان ميستفردش بيها, بس انتي شديدة عليها اوي, النصيحة مش كدة, خديها بالراحة.
سارة: اديكي انتي بتاخديها بالراحة, ومجابش نتيجة برضه, وبعدين كان لازم فينا حد يشد وحد يرخي.
ميرنا: بس انتي برضة , النهاردة مكانش لازم تمشيها زعلانة.
سارة: انا زعلانة اكتر منها, بس انا بحبها وخايفة عليها , ومبستحملش اسمع اسم احمد دا اصلا.
ميرنا: طيب لما تروحي كلميها, متخوفيهاش منك عشان ممكن تبطل تحكيلك.
سارة: ربنا يسهل, لما اروح هكلمها
مواضيع مماثلة
» اخر البنات المحترمات1
» اخر البنات المحترمات16
» اخر البنات المحترمات32
» اخر البنات المحترمات65
» اخر البنات المحترمات 89
» اخر البنات المحترمات16
» اخر البنات المحترمات32
» اخر البنات المحترمات65
» اخر البنات المحترمات 89
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى